optigon teamet

Lei av å ikke bli sett på nett?

La Optigon ta seg av trafikken din. Klikk her.

Disse fargene booster salget – (fargepsykologi)

fargepsykologi

Hva er fargeepsykologi?

Fargepsykologi utforsker hvordan farger påvirker menneskers oppfattelser og handlinger, en kunnskap som er spesielt verdifull innen markedsføring og branding. Ved å forstå og anvende fargepsykologiske prinsipper kan man forme hvordan forbrukere oppfatter og interagerer med merkevarer, nettsider og reklamekampanjer, ofte ved å vekke bestemte følelser eller assosiasjoner gjennom fargevalg.

Det er påvist at farger alene kan påvirke en persons vurdering av et produkt eller en tjeneste innen de første 90 sekundene av interaksjonen, med 62–90% av denne vurderingen basert utelukkende på farge. Derfor er strategisk bruk av farger ikke bare estetisk tiltalende, men kan også spille en kritisk rolle i å forme forbrukeratferd og forbedre salgsresultater.

Det er imidlertid viktig å merke seg at fargeassosiasjoner kan variere noe avhengig av kulturelle, personlige og kontekstuelle faktorer. Her er en kort oppsummering av de generelle assosiasjonene for hver farge du nevnte:

Hvordan ulike farger kan benyttes for å fremme salg og merkevaren din?

Å forstå fargepsykologi kan gjøre mye mer enn å lage et pent design på nettsiden din. Å forstå hvilke farger som får folk til å kjøpe kan øke salget.

Bruk av farger

fargen rosa

1. Rosa

Oftest forbundet med femininitet, kjærlighet, mildhet og omsorg. Rosa tiltrekker seg oppmerksomheten til barn og kvinner, og brukes i merker som ønsker å kommunisere mykhet eller appellere til disse målgruppene.

fargen oransje

2. Oransje

Assosieres med kreativitet, energi, moro og ungdommelighet. Denne fargen kan fange oppmerksomheten godt, brukes ofte for å fremheve handlingsoppfordringer eller varsler.

Merker som bruker oransje for å fange kundenes oppmerksomhet og inspirere til kreativitet eller eventyr inkluderer Fanta, mastercard, Harley Davidson og JBL.

fargen rød

3. Rød

En sterk farge som kan vekke sterke følelser som lidenskap, kjærlighet, fare, eller viktighet. I markedsføring brukes rød for å tiltrekke oppmerksomhet, stimulere til impulskjøp, og fremkalle sterke følelser.

Mange store selskaper og merker – blant dem Levis, Nike, Coca-Cola, Oracle og McDonald’s.

Rød fungerer også bra for impulskjøp og er ofte brukt på “kjøp”-knappen på e-handelsbutikker. Det brukes også ofte for å tiltrekke varsel for ulike handlingsfremmende budskap. Eksempel på denne type budskap er “Registrer deg her, “Kjøp nå”, “Bli medlem”, “Legg i handlevogn”, etc.

Ettersom rødt er en titrekkende farge benyttes den ofte på salgspriser ved tilbud.

Rødt en av de beste fargene å benytte for å få de besøkende til å kjøpe.

fargen gul

4. Gul

Lyse og optimistiske assosiasjoner som lykke, varme og energi. Gul kan skape en følelse av oppmerksomhet og oppmuntring, men for mye gul kan også virke overveldende eller skape følelser av forsiktighet.

Eksempel på bedrifter som bruker gul i merkevaren er Karcher, Snapchat, McDonalds og Nikon.

fargen blå

5. Blått

Fremkaller følelser av tillit, ro, profesjonalitet og stabilitet. Blått er en favoritt i bedriftsidentitet, spesielt blant banker og teknologifirmaer, for å formidle pålitelighet og trygghet.

Eksempel på bedrifter som benytter blått i merkevaren er Nordea, Sparebank 1, Facebook, Danske bank og Gjensidige.

fargen grønn

6. Grønn

Sterkt forbundet med natur, vekst, fornyelse og bærekraft. Grønt brukes ofte av merker som ønsker å fremheve miljøvennlige eller sunne aspekter ved sine produkter eller tjenester.

Miljøfyrtårnet, Etisk handel Norge og Grønt punkt er eksempler på bedrifter som benytter grønt i logoen i forbindelse med miljø og bærekraft.

fargen lilla

7. Lilla

Tradisjonelt knyttet til kongelighet, luksus, visdom og åndelighet. Lilla brukes for å gi et inntrykk av kvalitet, luksus eller mystikk. Eksempel på bedrifter som benytter lilla i brandet sitt er Yahoo! og FedEx.

fargen brun

8. Brun

Assosieres med jordnærhet, pålitelighet og robusthet. Brun kan gi en følelse av stabilitet og pålitelighet, og brukes ofte i produkter eller merker som ønsker å fremstå som organiske, naturlige eller pålitelige. Eksempel på bedrifter som benytter brunt i sin merkevare er m&ms og UPS.

fargen svart

9. Svart

Vi synes også det er naturlig å nevne svart selv om det ikke kategoriseres som en farge, Svart er en populær “farge” som mange benytter. I fargepsykologi symboliserer svart makt, eleganse, formalitet og mysterium. I markedsføring brukes svart for å fremheve luksus og sofistikering eller for å skape en kraftfull visuell kontrast.

Hvordan farger kan booste salget?

Disse fargeassosiasjonene er veiledende og kan effektivt utnyttes i design og markedsføring for å formidle spesifikke budskap og følelser. Det er imidlertid viktig å vurdere målgruppen og konteksten nøye, da fargeopplevelser kan variere individuelt og kulturelt.

For å se effekten av fargeendringene på en nettside kan du kjøre A/B testing for å se hvordan fargene påvirker salget ditt.

Oppsummering: Fargepsykologi

  • Fargepsykologi er et studiet av hvordan farger påvirker oppfatninger og atferd
  • Å forstå hvilke farger som får folk til å kjøpe kan øke salget ditt drastisk.
  • Fargen rosa står for mildhet, kjærlighet, modenhet og hengivenhet.
  • Oransje forbindes med kreativitet, barsk, vennlighet og entusiasme.
  • Rødt er kjent for å fremkalle følelser som mot, dristighet, handling og lidenskap. Fargen er en av de beste fargene å benytte for å få de besøkende til å kjøpe.
  • Fargen gul fremkaller en god stemning, optimisme og varme.
  • Blått blir sett på som en konservativ farge som står for tillit, ro og stabilitet.
  • Grønt assosieres ofte med bærekraft, renhet, vekst og helse.
  • Fargebetydningen for lilla er knyttet til makt, luksus, visdom og adel.
  • Brunt inkluderer en følelse av styrke og pålitelighet.
  • Svart symboliserer mystikk, kraft, eleganse og raffinement.
  • Ved å kjøre A/B testing kan du se hvordan fargene påvirker salget ditt.
Få profesjonell hjelp

Vil du sikre en kraftig digital tilstedeværelse og dominere på nett? Optigon tilbyr skreddersydde løsninger og ekspertveiledning innen digital markedsføring! Ta kontakt i dag for å starte reisen mot suksess!

Hva tenker du om artikkelen Disse fargene booster salget – (fargepsykologi)? Gi din tilbakemelding!

Legg igjen en kommentar

Få med deg de siste nyhetene!

Ikke gå glipp av eksklusive tips, triks og bransjenyheter som kan ta din digitale markedsføringsstrategi til nye høyder. Det er raskt, enkelt, og det beste valget du kan gjøre for din digitale suksess! Registrer deg her:

"*" obligatorisk felt

Vil du vi skal hjelpe deg med

trafikken?

"*" obligatorisk felt

Artikkelen er skrevet av

optigon teamet

Optigon

Vil du øke trafikken på din nettside? La Optigon teamet hjelpe deg! Kontakt oss i dag for profesjonell hjelp.