Lei av å ikke bli sett på nett?
La Optigon ta seg av trafikken din. Klikk her.
Scarcity – Hva er det og hvordan kan du bruke det?
Hva er scarcity i markedsføring?
Scarcity en taktikk der markedsførere øker verdien på et produkt ved å begrense tilbudet. Prinsippet er å skape en følelse av at det haster eller at tilbudet er så eksklusivt at den potensielle kunden føler seg tvunget til å foreta et kjøp.
Ulike typer scarcity
Ved å gi kundenbegrensinger er sjansen langt større for at de besøkende foretar et kjøp. De mest vanlige er:
- Begrense på dato
- Begrense på et antall
- Tilby eksklusive produkter og tjenester
- Ved allerede høy etterspørsel (lenger ned i artikkelen)
Begrense på dato eller klokkeslett
Dette er kanskje den modellen som blir mest brukt. Du har sikkert vært på en nettside eller nettbutikk og sett et tilbud som begrenser seg til et klokkeslett eller dato. Det er heller ikke uvanlig at man benytter en form for nedtelling.
Begrense på antall
Det er heller ikke uvanlig å benytte et “begrenset antall” for å oppnå samme effekten.
Eksklusive produkter og tjenester
Eksklusive produkter og tjenester vil også som regel gi en høy scarcity faktor. Hvis produktet eller tjenesten er av en så sjelden art at det ikke er sikkert muligheten kommer tilbake vil frykten for å gå glipp av den eksklusive varen eller tjenesten skape en scarcity faktor.
Høy etterspørsel skaper automatisk scarcity
Det finnes også produkter som har en så høy etterspørsel at det i seg selv skaper scarcity. Når f eks Apple kommer med en ny IPhone stormer kundene til Apple butikken for å sikre seg produktet.
Scarcity er en av de mest brukte psykologiske triggerne
Scarcity er en av de mest brukte psykologiske triggerne brukt for å utløse en handel med en potensiell kunde. Les mer om de 13 psykologiske triggerne som booster salget ditt.
Viktigste grunnene til at scarcity fungerer
La oss gå gjennom noen av de viktigste grunnene til at denne metoden er så populær.
1. Lav tilgjengelig skaper en følelse av kvalitet og popularitet.
Vi forbinder ofte produkter og tjenester med kvalitet hvis det er begrensninger. La oss ta et konkret eksempel. La oss si at du skal bestille deg en frisørtime og når du går inn for å bestille ser du at den eneste ledige timen er om 3 uker. Begrensingen i ledige timer vil automatisk gjøre at opplever salongen leverer kvalitet og derfor er så populær.
2. Lavt antall på lager betyr at produktet er av topp kvalitet
Ved å se at et produkt nesten er tomt på lager så vil mange tenke at produktet prater for seg selv. Når så mange har kjøpt produktet så må det jo inneha høy kvalitet. Det er en attest i seg selv.
3. Smerten ved å å glipp av et godt tilbud.
Når man ser gode tilbud er det mange som frykter at de vil angre seg hvis de ikke utnytter seg av tilbudet. Tenk deg selv hvis du ser halv pris på en parka jakke. Du velger å avstå fra tilbudet fordi du må tenke litt. Dagen etter har du endelig bestemt deg for å kjøpe jakken. Du blir straks skuffet når prisen er normal igjen. Hos enkelte kan dette skape en negativ følelse i mange dager, til og med uker.
I følge forskning er millennials generasjonen de som opplever denne smerten mest. Hele 60 % av millennials vil impulsivt anskaffe en vare innen 24 timer etter å ha opplevd en slik skuffelse.
4. Eksklusivitet gjør at kundene føler seg viktig.
Eksklusivitet kan skape en følelse av elite. Det gir dem lyst til å få produktet. Å skape eksklusivitet kan være så enkelt som å bruke setninger som antyder eksklusivitet i nett kopien din. Disse setningene er sanser som psykologisk tvinger besøkende til å ta kjøpsbeslutninger basert på deres følelser, snarere enn logikk. Det som er bra med å bruke disse ordene er at de er veldig subtile og ikke får deg til å høres pushy ut.
Oppsummering: Scarcity
- Scarcity en taktikk der markedsførere øker verdien på et produkt ved å begrense tilbudet.
- De mest vanlige scarcity modellene er å gjøre tilbudet akktraktivt ved å begrense på dato, begrense på antall, tilby ekslusive produkter eller når etterspørselen allerede er høy.
- Scarcity er en av de mest brukte psykologiske triggerne.
- Scarcity fungerer fordi det skaper en følelse av kvalitet og popularitet og folk opplever et begrenset antall som høy kvalitet.
- Mange frykter at de vil angre seg hvis de ikke utnytter seg av et godt tilbud.
- Eksklusivitet kan skape en følelse av elite
Likte du artikkelen? Del den med dine venner!
Hva tenker du om artikkelen Scarcity – Hva er det og hvordan kan du bruke det?? Gi din tilbakemelding!
Få profesjonell hjelp
Vil du sikre en kraftig digital tilstedeværelse og dominere på nett? Optigon tilbyr skreddersydde løsninger og ekspertveiledning innen digital markedsføring! Ta kontakt i dag for å starte reisen mot suksess!
Vil du vi skal hjelpe deg med
trafikken?
"*" obligatorisk felt
Artikkelen er skrevet av
Optigon
Vil du øke trafikken på din nettside? La Optigon teamet hjelpe deg! Kontakt oss i dag for profesjonell hjelp.
Siste nytt!
Kategorier